۱۳۹۳ آبان ۱۳, سه‌شنبه

نماز، حفظ قرآن و مشاهده بریدن سرها برنامه داعش برای کودکان کوبانی




سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر سه شنبه ۴ نوامبر اعلام کرد که شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در سوریه، کودکان کُرد زیر ۱۴ سال را که پیشتر آن‌ها را ربوده بود، مجبور به مشاهده ویدیوهای سر بریدن افراد می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر، این کودکان ظرف ۶ ماهی که توسط شبه‌نظامیان داعش گروگان بودند، با ضربات کابل، شکنجه می‌شدند.

شبه‌نظامیان گروه تندروی داعش، ۲۹ ماه می‌ گذشته، مجموعه‌ای از کودکان کُرد را در حال بازگشتشان از امتحانات در حلب به شهر کوبانی، ربوده بود. ۲۹ اکتبر گذشته، آخرین گروه از این کودکان، آزاد شدند.

شبه‌نظامیان داعش، شهر کوبانی را که اکثر ساکنان آن کُرد هستند، محاصره کرده است. این شهر در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر که با چهار تن از کودکانی که توسط داعش ربوده شده بودند گفت‌وگو کرده، گزارش داده است رفتارهایی که با بیش از ۱۵۰ کودک طی حدود ۶ ماه شده، به حد جنایت جنگی می‌رسد.

کودکان گفته‌اند که مجبور به ادای نمازهای پنج‌گانه و مشاهده ویدیوهایی شده‌اند که شبه‌نظامیان داعش را در حال بریدن سر مخالفان خود نشان می‌دهد.

یکی از کودکان گفته است: «هرکس به برنامه پایبند نبود، کتک می‌خورد. ما را با شلنگی سبز یا کابل سیمی می‌زدند. ما را مجبور به حفظ قرآن می‌کردند و هرکس که نمی‌توانست حفظ کند، کتک می‌خورد.»

کودکان گفتند که شبه‌نظامیان به آن‌ها گفته‌اند دلیل آزادی‌شان پایان دوره آموزش دینی است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، آخرین گروه از کودکانی که آزاد شده‌اند، به ترکیه پناهنده شده‌اند.

کودکان گفته‌اند با آن‌هایی که کسی از بستگانشان در میان نیروهای کُرد مدافع کوبانی حضور داشت، به طور ویژه بدرفتاری می‌شد.

یک کودک پانزده ساله گفت که گروگان گیران از آن‌ها آدرس‌ خانواده‌ها، پسرعموها، و عموهایشان را گرفتند و گفتند هنگامی که به کوبانی برسند، بستگانشان را تکه تکه خواهند کرد.

او افزود: «تندروها اعضای واحدهای حمایت از خلق کُرد را کافر می‌دانند.»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر