۱۳۹۳ آبان ۱۵, پنجشنبه

تندروهای ایران: توافق اتمی آری؛ روابط با واشنگتن نه




تندروها در ایران شاید موافق توافق اتمی باشند اما رابطه با آمریکا را بر نمی تابند.
آنها نگرانند توافق بتواند راه را برای برقراری روابط برقرار کرده و باعث تضعیف تدریجی نفوذ رهبر و در نهایت کاهش مشروعیت نظام شود.
یک مقام ارشد ایران به رویترز: "بهبود اقتصاد مهم است ولی نه به بهای فدا کردن ارکان انقلاب."

"ممکن است ایران برای احیای اقتصاد خود آماده توافق با قدرت‌های جهانی باشد ولی عجله‌ای برای برقراری روابط با آمریکا ندارد. زیرا نگران تضعیف مشروعیت و حمایت داخلی خود، در اثر برقراری رابطه با آمریکاست."

این سخن یکی از مقامات ایرانی است که به شرط افشا نشدن نامش با "رویترز" گفتگو کرده است. به گفته این مقام حکومت تهران، محافظه کاران تندروی نزدیک به رهبر با طرفداران رئیس جمهوری ایران به توافق رسیده اند با حل مساله اتمی باعث کاهش تحریم‌ها شوند ولی روابط با "شیطان بزرگ" نباید عادی شود.

تحلیلگران می گویند با این وجود برخی متحدان حسن روحانی امید خود را برای ازسرگیری روابط با واشنگتن از دست نداده اند اما به نظر می رسد با وجود دهه‌ها انزوای سیاسی و مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم‌ها و افزایش قیمت ها، همچنان خصومت با آمریکا همواره نقطه اتحادبخش در نظام جمهوری اسلامی بوده است.

یک مقام ارشد سابق طرفدار اصلاحات در ایران در این زمینه می گوید "تندروها می فهمند که توافق اتمی به نفع نظام است ولی عادی سازی روابط با آمریکا را به عنوان خطری برای حاکمیت خود می دانند."

تصمیم گیران و سیاست گذاران ایران متشکل از محافظه کاران، عمل گرایان و اصلاح طلبان دست کم در یک مساله اتفاق نظر دارند و آن اینکه یک توافق جامع و رفع تدریجی تحریم ها به بهبود وضعیت اقتصادی ایران کمک و از نظر سیاسی ایران را قدرتمندتر خواهد کرد.

تندروهای طرفدار آیت الله خامنه‌ای آمادگی دارند مذاکره دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی با همتایان آمریکایی‌شان در خصوص برنامه اتمی را تحمل کنند ولی نگران هستند توافق اتمی بتواند راه را برای برقراری روابط با ایالات متحده برقرار کرده و باعث تضعیف تدریجی نفوذ و قدرت رهبر جمهوری اسلامی و در نهایت کاهش مشروعیت کل نظام اسلامی شود. در این ارتباط، یک مقام ارشد ایران به رویترز گفت: "بهبود اقتصاد مهم است ولی نه به بهای فدا کردن ارکان انقلاب."

گفتنی است چند روز گذشته و در سالروز سیزدهم آبان مصادف با تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان انقلابی، بار دیگر محافظه کاران و طرفدارانشان در ایران با برگزاری راهپیمایی پرچم آمریکا را آتش زده و شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند.

در بیانیه پایانی این راهپیمایی نیز آمده بود: "آمریکا همچنان شیطان بزرگ و دشمن اصلی ایران است."

تحلیلگران معتقدند جمهوری اسلامی در دو موضوع روابط با آمریکا و حجاب اجباری در ایران بعید است که دست کم در ظاهر از موضع خود کوتاه بیاید، چراکه در اینصورت بسیاری خواهند پرسید پس چرا انقلاب شد؟



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر