۱۳۹۳ آذر ۳, دوشنبه

مذاکرات اتمی‌ تحت تاثیر دربی تهران



یک روز مانده به پایان ضرب الاجل مذاکرات اتمی‌، آنچه بیش از هر چیز برای مردم اهمیت دارد، مسابقه دربی فردا بین دو تیم‌ استقلال و پرسپولیس است.
فردا میلیون‌ها نفر و شاید هم یک چهارم از کل جمعیت ایران مشغول تماشای مسابقه دربی بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال خواهند بود.

ممکن است تصور کنید روز یکشنبه تمام توجهات در ایران بر روی مذاکرات پشت درهای بسته هسته‌ای در وین باشد که مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی و غرب در حال مباحثه در خصوص برنامه هسته‌ای هستند، ولی شما در اشتباه هستید.

به گزارش روزنامه "واشنگتن پست"، فردا میلیون‌ها نفر و شاید هم یک چهارم از کل جمعیت ایران مشغول تماشای مسابقه داربی بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال خواهند بود.

در بسیاری از کشورها، مسابقات داربی چیزی بیش از یک مسابقه ورزشی است. در گلاسکو بازی تیم‌های سلتیک و رنجرز یادآور چندین دهه تنش فرقه‌ای بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها است؛ زمانی که بوکاجونیورز و ریور پلاته در آرژانتین رودرروی هم قرار می گیرند اختلافات بین طبقه صنعتی شهری و طبقه متوسط حاشیه شهر برجسته می شود. دربی دو تیم پرطرفدار در تهران هم دارای تاریخچه‌ای مربوط به قبل از انقلاب ۵۷ است. استقلال که تاج نامیده می شد به عنوان تیمی طرفدار پادشاهی شناخته می شد و پرسپولیس هم به عنوان موفق‌ترین تیم فوتبال ایران بیشتر به عنوان تیم طبقه کارگر شناخته می شد.

فردا اما روز مهمی‌ برای طرفداران هر دو تیم‌ است که فقط سالی‌ دو بار موفق به تماشای دیدار تیم‌‌های محبوب خود می‌‌شوند.

با توجه به تغییراتی که در کادر فنی‌ پرسپولیس صورت گرفت و شرایط فعلی‌ استقلال بسیاری معتقد هستند احتمال پیروزی آبی‌‌ها بیشتر است اگرچه تجربه ثابت کرده است که بازی دو تیم‌ هیچگاه تحت تاثیر جدول مسابقات لیگ نبوده است.

بیش از هر چیز شاید طرفداران هر دو تیم‌ از نتیجه تساوی بیزار باشند که در چند مسابقه اخیر بارها رخ داده است و در بیشتر موارد، بازیکنان متهم شده اند که مخصوصاً و برای جلوگیری از هرگونه درگیری احتمالی‌ به آنها دستور داده شده است که برای پیروزی تلاش نکنند.

اگرچه همواره از کادر فنی‌ و بازیکنان دو تیم‌ خواسته شده است از هرگونه مصاحبه علیه همدیدگر برای تحریک نکردن هواداران خودداری کنند اما این اتفاق گاهی‌ رخ نداده است، از جمله برای دربی فردا که سرمربی دو تیم‌ امروز علیه شیوه بازی تیم‌ حریف مطالبی را علیه هم بیان کردند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر