۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

استاندار اردبیل: «نُه کلاس برای دختران کافیست»



استاندار اردبیل اعلام کرده  که دختران باید زودتر دیپلم بگیرند و نیازی به ریاضی و فیزیک ندارند.
خدابخش گفته این آموزش ها «فردا در زندگی به درد دختر نمی خورد»
او همچنین  تاکید کرد که ما طرح «دیپلم زودرس» را پیشنهاد خواهیم داد.
از نظر او دختران زودتر بالغ می شوند و تا کلاس نهم می توانند دیپلم بگیرند.
خدابخش گفت که آموزش آموزه‌های «به درد نخور» حتی بر خلاف «خلقت» عمل کردن است.

استاندار اردبیل معتقد است از آنجایی که دختران پنج تا ۶ سال زودتر به بلوغ جسمی می رسند «باید زودتر دیپلم بگیرند و نیازی به ریاضی و فیزیک ندارند.»

به گزارش ایسکانیوز، «مجید خدابخش» استاندار اردبیل شنبه شب در جلسه بررسی وضعیت استخدام نیروهای فارغ التحصیل اعلام کرد که «امروز اتمام تحصیل دختران و اخذ دیپلم به اشتباه به عنوان بلوغ دختر حتی برای ازداوج معنی می شود.»

از نظر او دختران تا کلاس نهم می توانند دیپلم بگیرند و لازم نیست بسیاری از آموزش‌ها از جمله فیزیک و ریاضی که «فردا در زندگی به درد دختر نمی خورد»، به آنها ارایه شود.

رییس شورای اداری استان اردبیل مدعی شد که «این طور عمل کردن و آموزش آموزه‌های به درد نخور حتی بر خلاف خلقت عمل کردن است.»

بنا بر استدلال او از آنجایی که تعداد دختران بیکار در جمع  به آسیب‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر است، آنها باید زودتر از مدرسه «ترخیص» شوند.

خدا بخش همچنین  تاکید کرد که ما طرح «دیپلم زودرس» را پیشنهاد خواهیم داد تا «آموزه‌های دختران متناسب با نیازهایشان در زندگی آینده باشد.»

این اظهارات استاندار اردبیل به عنوان مسوول دولتی در حالی مطرح می شود که دیدگاه او با میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که ایران از سال ۱۹۶۰ به آن پیوسته تقابل فاحش دارد. طبق این قوانین و معاهدات بین المللی آموزش و تحصیلات بدون در نظر گرفتن جنسیت انسان‌ها به رسمیت شناخته شده است.

از سوی دیگر به گفته احمد آملی حقوقدان بر اساس این اصول قانون اساسی دولت موظف است برای نیل به اهداف اصل دوم یعنی «قسط»،«عدل»،«استقلال اجتماعی و فرهنگی» و «همبستگی ملی» باید همه امکانات خود را به کار گیرد و نمی توان زنان را از تحصیل مستثنی کرد.

آملی به فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت اشاره می‌کند و می‌گوید: «در اصل سی‌ام قانون اساسی آمرانه تصریح شده که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوران متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالیه را تا سر حد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

از سوی دیگر به گفته کارشناسان بلوغ جسمی و فکری کاملا متفاوت هستند.

این سخنان استاندار اردبیل در حالی مطرح می شود که دولت حسن روحانی همواره اعلام کرده که در تلاش است تا مطالبات زنان را پیگیری کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر