۱۳۹۳ آبان ۲۰, سه‌شنبه

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران: کارخانجات موشکی سوریه ساخت ایران است




یک مقام نظامی جمهوری اسلامی گفته است که صنایع موشکی سوریه ساخت ایران است.
روز سه شنبه، ٢٠ آبان (١١ نوامبر) خبرگزاری فارس متن مصاحبه با سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران را منتشر کرد که در آن او به تشریح نحوه ایجاد و فعالیت این نیرو در زمینه تولید موشک پرداخته است.
به گفته آقای حاجی‌زاده، سابقه ایجاد صنایع موشکی سپاه پاسداران به پیاده کردن چند فروند موشک ساخت لیبی در سال‌های اول جنگ ایران و عراق باز می‌گردد. در آن زمان، لیبی از جمله معدود کشورهایی بود که در جنگ با عراق از ایران حمایت می‌کرد و فرمانده هوافضای سپاه پاسداران گفته است که نفرات سپاه دو فروند از موشک‌ها را برای پیاده کردن و "مهندسی معکوس" جدا کردند و با تشویق رئیس جمهوری وقت (آیت‌الله علی خامنه‌ای) به بررسی فناوری و امکان تولید آنها پرداختند.
این مقام نظامی گفته است که با تشدید جنگ، "در سال ١٣٦٥ شوروی و آمریکا موفق شدند بالاخره قذافی (رهبر وقت لیبی) را متقاعد کنند که پشتیبانی‌ها را قطع کند و او هم به فرمانده نیروهای لیبی در اینجا که سرگرد سلیمان بود ابلاغ کرد تا دیگر موشک شلیک نشود و بعدها متوجه شدیم که بعضی قطعات را هم باز کردند." سرتیپ حاجی زاده افزوده است که با قطع همکاری از سوی لیبی، ایران برای خرید موشک به کره شمالی روی آورد و توانست کار ساخت موشک را با کپی‌برداری از تولیدات موشکی آن کشور ادامه دهد.
وی افزوده است که تلاش برای ساخت موشک بعد از قبول آتش‌بس در جنگ با عراق هم ادامه یافت و سرانجام، بخش مربوطه در سپاه پاسداران توانست اولین قرارداد تولید و تحویل موشک را با وزارت دفاع ایران امضا کند و بعدها، به تولید و آزمایش موشک مبادرت ورزد.

آقای حاجی‌زاده در مورد موشک‌های با برد بیش از یکهزار کیلومتر، هدف از تولید آنها را "زدن اسرائیل" دانسته و گفته است که با این برد، لازم بود که به منظور هدف قرار دادن خاک اسرائیل، سکوی پرتاب موشک در نزدیک مرز غربی ایران مستقر شود اما جمهوری اسلامی سرانجام توانست موشک‌های سوخت جامد با بردهای متفاوت تولید کند.
به گفته این مقام نظامی، سرانجام "رسیدیم به موشک‌های سجیل امروزی که موشک چند مرحله‌ای سوخت جامد با برد ٢٠٠٠ کیلومتر است که این دیگر سازماندهی شده است و در یگان‌های ما به وفور یافت می‌شود." فرمانده هوافضای سپاه پاسداران گفته است "دیگر تنوع موشکی زیاد شده و ما بعد از سال‌ها، توان طراحی پیدا کرده بودیم، قبلا کپی سازی می‌کردیم مثل موشک شهاب ١ که از روی اسکاد B می‌ساختیم یا موشک شهاب ٣ که از روی اسکاد C کپی می‌کردیم ولی ما توان طراحی پیدا کردیم یعنی از ایده تا محصول کاملا ایرانی شده بود."
در مورد کیفیت و دقت هدفگیری موشک‌ها نیز، وی گفته است به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، تلاش شد تا خطای هدفگیری که پیشتر تا ١٠٠٠ متر بود کاهش یابد و سرانجام به خطای کمتر ار ده متر برسد. به گفته این مقام نظامی، با کاهش خطای هدفگیری، تولید "موشک بالیستیک ضد شناور هم آغاز شد." به گفته آقای حاجی‌زاده، برای این منظور معمولا از موشک‌های کروز استفاده می‌شود و استفاده از موشک بالیستیک مرسوم نیست و "استفاده از موشک بالیستیک یک ایده ایرانی بود."

سرتیپ حاجی زاده با یادآوی اینکه در گذشته، نفرات سپاه پاسداران آموزش به کارگیری موشک را در سوریه فرا می‌گرفتند، نتیجه گرفته است که "حتی آن کشورهایی که آن روزها به ما کمک می‌کردند، مثل سوریه، بعدها از ما موشک خرید و الان کارخانجات تولید موشکی سوریه ساخت ایران است و موشک‌های طراحی ایران دارد آنجا تولید می‌شود."
این مقام نظامی در مورد برخورد کشورهای غربی با صنایع موشکی ایران گفته است که غربی‌ها قدرت محدود کردن امکانات موشکی جمهوری اسلامی را ندارند، و در نتیجه خواستار مذاکره در این زمینه هستند. وی افزوده است: "این یعنی اراده‌شان را نمی‌توانند مستقیم اعمال بکنند، اختیار دیگر دست آنها نیست، دست ماست."
اشاره سرتیپ حاجی‌زاده به ابراز نگرانی برخی مقامات غربی در مورد تسلیحات موشکی ایران است که خواسته‌اند همزمان با کسب اطمینان در مورد غیرنظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای‌جمهوری اسلامی، اطمینان حاصل شود که ایران از امکانات موشکی خود جهت اقدامات تهاجمی علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد کرد.
سوریه در زمینه تسلیحات، از جمله تسلیحات موشکی، عمدتا به روسیه وابسته است هر چند اخیرا، یک گروه تحقیقاتی وابسته به کنگره آمریکا از همکاری ایران، کره شمالی و سوریه در زمینه تسلیحات موشکی خبر داد. ایران همچنین به جنبش حزب‌الله لبنان کمک موشکی می‌کند و مقامات اسرائیلی در مواردی از خنثی کردن تلاش جمهوری اسلامی برای ارسال موشک برای جنبش حماس در غزه سخن گفته‌اند.
تهدیدهای موشکی علیه اسرائیل باعث اقدامات آن کشور برای استقرار شبکه دفاع ضدموشکی شد و این شبکه در جنگ اخیر غزه به کار رفت. در این جنگ، نیروهای فلسطینی صدها فروند موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک کردند که اکثر آنها توسط شبکه دفاع موشکی خنثی شد هر چند ظاهرا این موشک‌ها از نوع پیشرفته نبوده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر