۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

والیبالیستهای دنیا در مسابقات بین المللی با نشان دادن اسم و عکس غنچه قوامی خواستار آزادی او شدند




فدراسیون جهانی والیبال روز شنبه (۸ نوامبر-۱۷ آبان) اعلام کرد که تا زمان آزادی غنچه قوامی از زندان و نیز لغو ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های والیبال، از برگزاری مسابقات بین‌المللی این رشته در ایران خودداری خواهد کرد. این ممنوعیت شامل لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۵ و مسابقات قهرمانی آسیا در همین سال،‌ به دلیل برنامه‌ریزی قبلی نخواهد شد.

به گزارش “تقاطع”،تصمیم تازه‌ی فدراسیون جهانی والیبال در جریان دیدار مشترک میان این فدراسیون و سازمان غیردولتی “دیده‌بان حقوق بشر” در ماه اکتبر و پس از درخواست‌ این نهاد حقوق بشری برای برداشتن گامی عملی در جهت آزادی غنچه قوامی گرفته شده است. خانم قوامی ۲۵ ساله، یک فعال اجتماعی ایرانی-بریتانیایی است که به دنبال فعالیت‌هایش در جهت رفع ممنوعیت ورود زنان به استادیوم والیبال توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد و نزدیک به ۱۳۰ روز است که در بند دو-الف زندان اوین که زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه اداره می‌شود، به سر می‌برد.

یک سخنگوی فدراسیون جهانی والیبال، روز شنبه با “بسیار سازنده” خواندن جلسه‌ی برگزارشده این فدراسیون و “دیده‌بان حقوق بشر”، به وب‌سایت ورزشی “اینساید د گیمز” گفت که در جریان این دیدار ما به این سازمان حقوق بشری اطلاع دادیم که از این پس، حق میزبانی رقابت‌هایی را که مستقیما زیر نظر فدراسیون جهانی والیبال و “به ویژه در سنین پایه” برگزار می‌شود، نخواهیم داد.

وی در خصوص استثناهای در نظر گرفته شده برای این ممنوعیت نیز خاطرنشان کرد که تصمیم برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال در اوایل سال جاری تایید شده بود و قابل تغییر نبود اما فدراسیون جهانی در حال رایزنی با کنفدراسیون والیبال آسیا است تا در میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ از سوی ایران تجدیدنظر کند. وی در عین حال گفته که فدراسیون جهانی از قدرت کافی برای لغو تصمیماتی این‌چنین در حوزه‌ی کنفدراسیون‌ها برخوردار نیست.

ایران در بازی‌های سال آینده‌ی لیگ جهانی والیبال، در گروه “بی” (B) با تیم‌های روسیه، امریکا، و لهستان هم‌گروه است و سه بار در تهران میزبان این تیم‌ها خواهد بود.

در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از اعتصاب غذای خشک غنچه قوامی در اعتراض به تداوم بازداشت خود در سلول انفرادی منتشر شد و به دنبال آن، انتقادها از “اری گراسا”، رییس برزیلی فدراسیون جهانی والیبال برای انجام کاری در این خصوص افزایش یافت. منتقدان آقای گراسا معتقدند که او در مواجهه با این قضیه، به انداز‌ه‌ی کافی تلاش نکرده است. این در حالی است که او ادعا می‌کند که در حال کار خستگی‌ناپذیر برای کمک به حل این ماجرا است.

رییس فدراسیون جهانی والیبال، یک هفته پیش‌تر (شنبه ۱ نوامبر-۱۰ آبان)، در جریان سی‌وچهارمین کنگره جهانی والیبال در ساردینای کالیاری در کشور ایتالیا، در یک سخنرانی از حکومت ایران خواست تا غنچه قوامی آزاد کند و به ممنوعیت ورود زنان به استادیوم والیبال پایان دهد.

او با بیان این‌که در همین زمینه به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی نامه‌ای نوشته است، از حاضران در این کنگره خواست تا حمایت قاطع خود را از درخواست آزادی خانم قوامی اعلام کنند. در پاسخ به این سخنرانی، تمامی ۲۱۰ نماینده‌ی کشورهای عضو فدراسیون جهانی والیبال، از جا برخاستند و به مدت دو دقیقه به حالت ایستاده آقای گراسا را تشویق کردند.

با این وجود، نامه‌ی رییس فدراسیون جهانی والیبال به آقای روحانی تا کنون پاسخی دریافت نکرده است. رییس جمهوری اسلامی، پیش از این نیز در جریان سفر آخرش به نیویورک، در مصاحبه‌‌ای با کریستین امان‌پور در پاسخ به سوالی درباره‌ی بازداشت غنچه قوامی و دیگر شهروندان با تابعیت دوگانه در ایران با تاکید بر این‌که این نوع تابعیت در قوانین جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شود مدعی شده بود که افراد بازداشت‌شده از دادرسی عادلانه برخوردار می‌شوند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر