۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

مذاکرات هسته ای عمان، تندروها هم به برد – برد فکر می کنند




با وجود این هم‌سویی کم سابقه رسانه های تندرو با رسانه های اصلاح طلب، آن ها در تحلیل مذاکرات هسته ای کما فی السابق راه خود را می روند.

«حسین شریعتمداری»، مدیرمسوول این روزنامه در سرمقاله انتقادی خود نوشته که توافق بدون لغو تحریم ها برای جمهوری اسلامی ایران یک «توافق بد» و برای امریکا و متحدانش یک «توافق ایده‌آل» خواهد بود. وی با تاکید بر این که توافق‌نامه ژنو به نفع امریکا بوده، مذاکره کننده های ایرانی در اثر غفلت امتیازهایی به رقیب داده اند و اکنون هم به جای مذاکره با همه اعضای 1+5، تنها به مذاکره به امریکا بسنده کرده اند.

سایت «ایران هسته ای» که توسط «مهدی محمدی»، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در دوران «سعید جلیلی» اداره می شود، مذاکره در عمان را «بازگشت به تاریکی» توصیف کرده و با تردید درباره توانایی عمان درباره حل مشکل نوشته است: «احیای کانال مسقط نمی تواند مانند گذشته معجزه کند.»

این سایت با اشاره به این که حتی اگر توافق اصولی در مسقط حاصل شود، باز هم بعید است دو طرف بتوانند تا روز 3 آذر به یک متن قابل امضا برسند، خبر داده است: «امریکا مایل به لغو هیچ تحریمی نیست و در بهترین حالت، می خواهد بخشی – و نه تمام- تحریم ها را به نحو موقت و بازگشت پذیر تعلیق کند.» در این صورت، با توجه به نبودن پیشنهاد تازه از سوی امریکایی ها در این زمینه، احتمال شکست مذاکرات مسقط وجود دارد.

روزنامه «جوان»، وابسته به سپاه هم با تیتر کنایه آمیز «جز دست دادن ظریف و کری، خبری از مذاکرات عمان نشد»، به بازتاب گفته های سردار «جزایری»، مقام ارشد ستاد کل نیروهای مسلح ایران پرداخته که امریکایی ها را متهم به طراحی عملیات فریب کرده است.

رویکرد کلی رسانه های تندرو در روزهای گذشته بر لغو تحریم ها استوار شده است. به نظر می رسد مبنای محاسبه آن ها در شرایط کنونی این است که باراک اوباما ناتوان از انجام چنین خواسته ای است و با توجه به اختیارات کنگره در لغو تحریم ها، پافشاری بر چنین نکته ای می تواند احتمال شکست مذاکرات را تقویت کند.

تحلیل های مبتنی بر مجبور بودن اوباما به امضای توافق هسته ای، تنها محدود به تحلیل گران تندروی منتقد دولت روحانی نیست. روزنامه «جام جم»، وابسته به صداو سیما در تحلیلی از ناتوانی منطقه ای امریکا در برخورد با «داعش»، میل این کشور به خروج از منازعات امنیتی خاورمیانه و تمرکز بر رقابت با چین، پرهیز اوباما از ورود به جنگ و نیاز به داشتن برگ برنده در انتخابات آینده به عنوان مولفه ای فشاری یاد کرده که رییس جمهور امریکا را در وضعیت اجباری برای امضای توافق نامه با ایران قرار داده است.

برآیند کلی این تحلیل ها، نوعی اعمال فشار غیرمستقیم به هیات مذاکره کننده ایرانی است. بر اساس این تحلیل ها، شرایط کنونی بهترین زمان برای گرفتن امتیاز از یک رییس جمهور ضعیف مانند اوباما است و مذاکره کنندگان ایرانی باید پافشاری بیش تری بر روی خواسته های خود کنند.

وجه مشترک تحلیل های رسانه ای مخالف حسن روحانی در داخل ایران، اتفاق نظر آن ها در بدبینی به سیاست و رویکردهای غرب، به ویژه امریکا است؛ نکته ای که در طول یک سال گذشته بارها توسط رهبر جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

رسانه های تندرو در راستای همین سیاست ها، امروز به نحو ویژه ای سخنان «عباس عراقچی»، مذاکره کننده ارشد ایران درباره نقش آیت الله خامنه ای در مذاکرات هسته ای را برجسته کردند.

عراقچی خطوط قرمز اعلام شده در برنامه هسته ای از سوی آیت الله خامنه ای را تفکر یک جناح خاص ندانسته و گفته این اجماع نخبگان جناح های مختلف ایران است. وی از دخالت رهبر جمهوری اسلامی در جزییات مذاکرات هسته ای دفاع کرده و گفته است: «ایشان هر جا تشخیص داده‌اند که برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات لازم است وارد عرصه شوند، وارد شده‌اند و اتفاقا در نتایج مذاکرات تأثیرگذار هم بوده است.»

در مقطع کنونی، تندورها نیازی به ورود آیت الله خامنه ای احساس نمی کنند. آن ها پرچمی به نام «خط قرمزها» بلند کرده اند و شاخصی به نام «تحریم ها» دارند. انتظارشان این است که مذاکره کننده های وفاداری چون عباس عراقچی اعلام کنند امکان توافق هسته ای وجود ندارد. چنین اتفاقی یک بازی «برد-برد» برای آن ها محسوب می شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر