۱۳۹۳ آبان ۱۵, پنجشنبه

دور جدید 'احضار و بازداشت' فعالان شبکه‌های مجازی در ایران




فعالان حقوق بشر می‌گویند طی هفته‌های اخیر موج جدید بازداشت فعالان شبکه‌های مجازی آغاز شده است.
آتنا دایمی فعال مدنی، که در اواخر مهرماه بازداشت شده، از جمله این بازداشت‌شدگان است. ماموران امنیتی در هنگام بازداشت خانم دایمی گفتند "فعالیتش در شبکه‌های مجازی زیاد" بوده است.
هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر با اعلام این خبر گفت: "در دو هفته اخیر روند احضار، بازجویی و بازداشت فعالان شبکه‌های مجازی وارد فاز جدیدی شده است و بسیاری از این افراد یا خانواده‌های آنها به دلیل نگرانی از بحرانی‌تر شدن وضعیت حاضر به اطلاع رسانی نیستند."
آقای قائمی با اشاره به بازداشت آتنا دایمی، فعال مدنی که در ۲۹ مهرماه بازداشت شده، گفت: "اتهام این فعال مدنی مشخص نیست. ماموران امنیتی در زمان بازداشت او گفتند که در شبکه های مجازی مانند فیسبوک 'زیاد فعالیت' داشته است."
یک منبع آگاه در خصوص وضعیت خانم دایمی به کمپین حقوق بشر گفته است: "آتنا در سلول انفرادی زندان اوین به سر می برد و همچنان در حال بازجویی است. در این مدت فقط دو بار تماس تلفنی با خانواده اش داشته است. در دومین تماس تلفنی (۱۴ آبان ماه) پس از یازده روز بی خبری با خانواده اش داشته گفته که با رسانه ها مصاحبه نکنند و هر روز به دادسرای اوین برای پیگیری حال او نروند."
در بخشی از این گزارش آمده است: "آتنا دچار ناراحتی قلبی است و در دو تماس تلفنی که با خانواده اش داشته حالش خوب نبوده است و به همین دلیل خانواده اش به شدت نگران حال او هستند."
براساس گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر "چند نفر از ماموران امنیتی به منزل خانم دایمی رفته و پس از توقیف لپ تاپ، کتاب ها و موبایلش او را با خود برده اند اما هیچ توضیحی درباره اتهام و دلیل بازداشتش عنوان نکرده اند. فقط غیر مستقیم در یک جمله گفته اند که او در فیسبوک خیلی فعال بوده است."
همچنین گفته شده که خانم دایمی در اعتراضات اجتماعی علیه حقوق کودکان مانند تظاهرات برای بچه های کوبانی نیز شرکت کرده و بیانیه های را در صفحه فیسبوک خود در حمایت از کودکان کوبانی منتشر کرده است. صفحه فیسبوک او پس از بازداشتش بسته شده است.
آتنا دایمی، ۲۶ ساله، دارای مدرک دیپلم و در باشگاه ورزشی انقلاب شاغل بوده است. او همچنین فعالیت های مدنی داوطلبانه در حوزه کودکان مانند برپا کردن کلاس های آموزش نقاشی یا نمایشگاه های نقاشی برای کودکان کار و خیابان داشته است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر