۱۳۹۳ آبان ۱۵, پنجشنبه

رئیس المپیک آسیا از ایران درباره غنچه قوامی توضیح خواست




شيخ احمد الفهد آل‌صباح، رئيس شورای المپيک آسيا، خواستار توضيح جمهوری اسلامی درباره دلايل بازداشت و حبس غنچه قوامی شد.

با وجود اين، به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای آل‌صباح روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، در تايلند به خبرنگاران گفته است که «اگر او [غنچه قوامی] از تابعيت دوگانه ايرانی‌ـ‌بريتانيايی خود برای اهداف سياسی استفاده کرده باشد، ما اين را رد می‌کنيم، زيرا مايل نيستيم هيچ کس از ورزش برای سياست استفاده کند.»

رئيس شورای المپيک آسيا افزوده است: «نبايد اين گونه به ماجرا نگاه کرد که او فقط بريتانيايی است. اگر او ايرانی هم است، نبايد از اين مسئله برای اهداف سياسی در ورزش استفاده کند.»

شيخ احمد الفهد آل‌صباح در عین حال تاکيد کرده است که از جمهوری اسلامی ايران خواستار توضيح درباره وضعيت غنچه قوامی شده است.

اين سخنان رئيس شورای المپيک آسيا دو روز پس از آن بيان می‌شود که برادر خانم قوامی از «اعتصاب غذای خشک» او خبر داد.

اعتصاب غذای خشک به معنی نخوردن همزمان غذا و مايعات است.

پيش از اين، آری گراچا، رئيس فدراسيون جهانی واليبال، در يک سخنرانی در حضور روسای فدراسيون‌های واليبال کشورهای دنيا، آزادی خانم قوامی را «مهم‌ترين خواسته» فدراسيون جهانی اين ورزش عنوان کرده بود.

به گزارش وب‌سايت رسمی فدراسيون جهانی واليبال، پس از آن که آقای گراچا خواستار آزادی غنچه قوامی شد، تمام ۲۱۰ رئيس فدراسيون‌های واليبال کشورهای جهان، به مدت دو دقيقه ايستاده او را تشويق کرده‌اند.

غنچه قوامی شهروند ايرانی - بريتانيايی است که در پی تلاش برای تماشای مسابقات واليبال مردان در ورزشگاه آزادی و اعتراض به راه ندادن زنان به ورزشگاه بازداشت شد. او به اتهام تبليغ عليه نظام به يک سال زندان محکوم شده است.

بازداشت و محکوميت خانم قوامی اعتراض‌های داخلی و بين‌المللی فراوانی به دنبال داشته است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر