۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

۲۴ نوامبر؛ آخرین شانس اوباما برای توافق با ایران؟




آسوشیتدپرس" در گزارشی به تحلیل اهمیت مذاکرات اتمی برای آمریکا پرداخته است.
این خبرگزاری می نویسد پیروزی جمهوریخواهان بیش از هر زمان رسیدن به توافق را برای اوباما مهم ساخته است.
جمهوریخواهان پس از به دست گرفتن کنترل کنگره حتی اگر نتوانند بطور کامل مذاکرات در خصوص برنامه اتمی ایران را متوقف کنند خواستار کند کردن آن هستند.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارش تحلیلی با توجه به مذاکرات سه جانبه جاری بین ایران و آمریکا در مسقط، می نویسد دولت اوباما با "آخرین شانس" خود برای توقف برنامه اتمی ایران روبروست، چراکه باید تا پایان ضرب الاجل ۲۴ نوامبر به توافق اتمی با ایران دست پیدا کند در غیر این صورت از ابتدای سال آینده میلادی، جمهوری خواهان کنترل کنگره را به دست گرفته و خواهند توانست جلوی هر گونه توافق را بگیرند.

سال‌ها مذاکره برای محدود کردن غنی سازی اورانیوم روز گذشته با دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با همتای ایرانی خود جواد ظریف و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مسقط، پایتخت عمان، وارد آخرین مرحله خود شد.

قرار است طرفین امروز هم به مذاکرات خود ادامه دهند و با نزدیک شدن مهلت پایانی برای دستیابی به توافق نهایی، حساسیت‌ها هم افزایش یافته است. دستیابی به یک توافق منجر به فروکش کردن نگرانی کشورهای منطقه نسبت به ظرفیت ایران برای ساخت بمب اتمی خواهد شد و احیای اقتصادی ایران را به همراه خواهد داشت. این توافق احتمالی، همچنین پیروزی بزرگی برای کاخ سفید خواهد بود که به علت نوع تعامل با جنگ داخلی سوریه و پیشروی داعش در عراق مورد انتقاد شدید جمهوری خواهان قرار دارد.

منتقدان سیاست خارجی اوباما پس از به دست گرفتن کنترل کنگره در سوم ژانویه سال آینده حتی اگر نتوانند بطور کامل مذاکرات در خصوص برنامه اتمی ایران را متوقف کنند خواستار کند کردن آن هستند. سناتور جان مک کین، رئیس جدید کمیته نیروهای مسلح و لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی در بیانیه مشترکی در هفته گذشته گفتند: "دولت اوباما باید درک کند رژیم ایران بیش از آنکه خواستار همکاری با ما باشد به دنبال تلاش برای تضعیف آمریکا و بیرون راندن ما از خاورمیانه است."

این گزارش می افزاید در طول سال گذشته جمهوری خواهان در کنگره بطور علنی گفته اند نسبت به رویکرد اوباما در برقراری ارتباط با تهران بدبین هستند. آنها می گویند رویکرد نزدیک شدن دولت اوباما به ایران باعث رنجش اسرائیل شده و مانع از آن شده است که در برخی مسائل مربوط به سیاست خارجی از جمله در خصوص دستگیری ۳ آمریکایی سیاست قاطعانه‌ای در پیش گرفته شود.

با این وجود اگر توافق هسته‌ای قبل از پایان سال جاری میلادی به دست بیاید ممکن است قانونگذاران آمریکایی توان محدودی برای جلوگیری از آن داشته باشند. کارشناسان معتقدند اغلب مجازات‌های مالی و نفتی بر ضد ایران می تواند با فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا برداشته شود و یا دست کم به حالت تعلیق دربیاید. ولی در صورت فقدان هر گونه توافق، در سال آینده جمهوری خواهان کنترل اکثریت کنگره را به دست گرفته و می توانند تحریم‌های جدیدی را بر ضد ایران تصویب کنند بدون اینکه به اوباما اختیار و صلاحیت تعلیق یا لغو آنها را بدهند.

برنامه تشدید تحریم‌های ایران در صورت عدم دستیابی به توافق اتمی در حال حاضر هم حمایت زیادی از هر دو حزب به دست آورده است. این گزارش در پایان نتیجه می گیرد همچنان نسبت به یک توافق نهایی امیدواری وجود دارد چرا که دولت اوباما مجبور خواهد بود در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی تحریم‌های جدیدتری را وضع کند و همین موضوع می تواند قانونگذاران خشمگین را تسکین دهد و در عین حال ایران را به حرکت سریع تر به سمت یک توافق ترغیب کند.

به نظر می رسد به تدریج مقامات ایران نسبت به توافق تا پایان ماه جاری خوشبین هستند ولی بر لغو سریع تحریم‌ها پافشاری می کنند. ظریف اخیرا گفته است تحریم‌ها هرگز به حل و فصل موضوع هسته‌ای کمک نکرده، هیچ نتایج مثبتی دربرنداشته اند و باید برداشته شوند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر