۱۳۹۳ آبان ۱۵, پنجشنبه

نسرین تخیری، جرم: خبرنگاری

سوابق حرفه‌ای: دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد

اتهام: تبلیغ علیه نظام

نسرین تخیری را نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات روز هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۱ بازداشت کردند. همزمان با بازداشت او، با هجوم نیروهای امنیتی به دفتر روزنامه‌های بهار، اعتماد، آرمان، شرق و مجله آسمان گروه دیگری از روزنامه نگاران این رسانه‌ها به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور بازداشت و روانه بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین شدند.

در آن روزهای پر التهاب، خبرگزاری فارس با اعلام خبر بازداشت این گروه از روزنامه نگاران نوشت: «یکی از دلایل بازداشت این روزنامه نگاران، ارتباط گیری با رسانه‌های بیگانه و تلاش برای شرکت در بخش آموزش خبرنگاری، عکاسی، نحوه فیلمبرداری با موبایل از زوایای گوناگون و چگونگی مونتاژ تصاویر و ارسال به بی‌بی سی بوده است.»

یک هفته پیش از دستگیری نسرین و ۱۱ نفر دیگر از روزنامه نگاران، محسنی اژه‌ای در یک نشست مطبوعاتی گفته بود: «ما اطلاعات و منابع موثقی داریم که برخی افراد از یک طرف در نشریات خودمان کار می‌کنند و از طرف دیگر با بیرون در ارتباط هستند حال اگر با این فرد برخورد کنیم در بوق می‌کنند که فلان روزنامه نگار را دستگیر کردند.»

برخی سایت‌های اصولگرا منجمله سایت انصار حزب الله هم نسرین تخیری را از عناصر مرتبط با جریان‌های فمنیستی نامیدند که در بیانیه‌هایی نظیر بیانیه موسوم به مادران طرفدار صلح و بیانیه‌های حمایت از محکومان و بازداشت شدگان جریان فتنه حمایت می‌کرده است.

موج بازداشت نسرین و تعداد دیگری از روزنامه نگاران در رسانه‌های جهان بازتاب زیادی ایجاد کرد از جمله روزنامه گاردین، خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و آلمان و شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» در گزارش‌های خودشان به این موضوع پرداختند.

همچنین سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران ایتالیا در این مورد بیانیه‌ای منتشر کرده و از اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران خواست تا برای دفاع از روزنامه نگاران بازداشت شده در ایران اقدام کند. نسرین تخیری بعد از گذراندن یک ماه در انفرادی او به سلول‌های دو نفره زندان اوین منتقل و پرونده او برای رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شد. در ‌‌نهایت او با تودیع صد میلیون تومان وثیقه غروب روز سه شنبه پانزدهم اسفندماه سال ۱۳۹۱ از زندان آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر