۱۳۹۳ آبان ۱۵, پنجشنبه

واکنش تندروهای ایرانی به پیروزی جمهوری خواهان آمریکایی

صفحه اول امروز روزنامه های ایران زیر سایه انتخابات اخیر سنای آمریکا بود، این سایه در یادداشت و تحلیل های بسیاری از رسانه های مجازی هم دیده می شد، به خصوص رسانه های تندرو.

در مهم ترین واکنش ها به نتایج انتخابات، مهدی محمدی، عضو تیم مذاکره کننده اتمی ایران در دوران سعید جلیلی در خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه، نوشت: «روی کار آمدن جمهوری خواهان در سنا نمی تواند وضعیت را به طور اساسی دگرگون کند. اوباما تصمیم به توافق با ایران گرفته و آماده است که در این باره روبروی کنگره بایستد. نشانه ای هم از اینکه کنگره واقعا بخواهد در دقیقه 90 ریسک منتفی کردن یک توافق را به جان بخرد وجود ندارد و معقول تر این است که فرض کنیم کنگره و اسراییل بیشتر به دنبال امتیازگیری از ایران و واگذاری امتیازهای هرچه کمتر بویژه در حوزه تحریم ها هستند؛ نه اینکه از اساس در پی منتقی کردن توافق باشند چرا که آنها هم برای وضعیتی که مذاکرات به طور کامل شکست خورده باشد، سناریویی ندارند.»

وی با تاکید براینکه «نگاه اوباما این است که توافق هسته ای با ایران می تواند همان برگی باشد که معادله انتخابات آینده در امریکا را تغییر خواهد داد» و بر همین اساس پیروزی جمهوری خواهان ممکن است سرعت و اراده توافق در دولت اوباما که به یک دولت فاقد قاطعیت کافی برای حل بحران مشهور شده، را بیشتر کند.

بر خلاف این دیدگاه، روزنامه تندروی وطن امروز نوشت: «اگر تا دیروز حسن روحانی معتقد بود می‌تواند به قول اوباما هم اعتماد کند اما امروز دیگر قول اوباما اعتبار ندارد. گزینه «تعلیق تحریم‌ها» دیگر فاقد اعتبار است، چراکه اوباما هیچ تضمینی برای لغو تحریم‌ها توسط کنگره نمی‌تواند ارائه کند.»

نویسنده سرمقاله وطن امروز همچنین با اشاره به اظهارات جواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا که گفته بود ممکن است شکست توافق هسته ای بر سیاست داخلی ایران موثر باشد، گفته است اوباما اکنون در یک وضعیت کاملا ضعیف است و ظریف باید به اوباما پیامدهای شکست در انتخابات اخیر را گوشزد و خواستار تغییر رویه رئیس جمهور آمریکا شود.

فواد ایزدی، کارشناس سیاست خارجی نزدیک به طیف تندروها هم به سایت مشرق نیوز گفته است: «پیروزی جمهوری‌خواه‌ها روند مذاکرات را مشکل می‌کند، چون با طرف مقابل مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم تحریم‌ها را کاهش دهیم. اما چه کسی آمده این تحریم‌ها را وضع کرده است؟ این تحریم‌ها را همین کنگره تصویب کرده است، پس خود کنگره هم باید آن‌ها را لغو کند. تا زمانی که کنگره دست طرف مقابل باشد، رقابت‌های سنتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها، تبدیل به یک مشکل دیگر می‌شود بین ایران و آمریکا. این به این معنی نیست که شما تا آذرماه توافق نمی‌کنید، ممکن است این توافق صورت بگیرد.»

سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری نیز در تحلیلی با ابراز ناخوشایندی از پیروزی جموری خواهان، آنها را افراطی و تندرو توصیف کرده و نوشته است: «با توجه به قدرت مالی و رسانه‌ای جمهوری‌خواهان، دولت اوباما احتمالا چاره‌ای به جز تن دادن به خواسته‌های این جریان نخواهد داشت و این به معنی اعمال فشار بیشتر به تیم مذاکره کننده کشورمان خواهد بود.»

سایت بصیرت وابسته به سپاه نیز در گزارشی با اشاره به اینکه «انتظار می‌رود که با توجه به کسب اکثریت سنا و مجلس نمایندگان توسط جمهوریخواهان بار دیگر دیدگاه های جنگ افروزانه در آمریکا رونق گیرد»، نوشت چنین دیدگاه هایی منجر به افزایش تصمیم های منتاقض در سیاست خارجی آمریکا شده و بر مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت.

روزنامه جوان دیگر رسانه وابسته به سپاه با انتقاد از رسانه های اصلاح طلبان که درباره تبعات منفی پیروزی جمهوری خواهان هشدار داده و خواستار سرعت بخشی به توافق شده بودند، این تحلیل ها را خائنانه توصیف کرده و نوشته است: « اگر از هم‌اكنون به غلط القا شود انتخابات مياندوره‌اي امريكا هشداري به مسئولان جمهوري اسلامي و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كه بايد موضوع هسته‌اي را با تيم «اوباما» به سرمنزل مقصود رسانده و از اين خوان بزرگ عبور كرده تا سر‌نوشت انتخابات مجلس آينده ايران در اين فرآيند تعيين شود، قطعاً به شعور ملت ايران توهين روا داشته شده است ... اصلاح‌طلبان نمي‌توانند با لولوي به كرسي نشستن جمهوريخواهان در سناي امريكا و فشار به تيم هسته‌اي براي تمام كردن كار با تيم «اوباما» به هر قيمت و خفتي، ايران اسلامي را تسليم خواسته‌هاي نامشروع و زياده‌خواهانه غرب و در رأس آنها امريكا كند و از اين رهگذر و با نگاه به انتخابات مجلس دهم در سال آينده از نمد هسته‌اي براي خويش كلاهي دست و پا كنند.»

مهم ترین رسانه اصولگرایان تندرو یعنی روزنامه کیهان اگرچه در صفحه اول خود رفتار متفاوتی نشان داد و خبری درباره پیروزی جمهوری خواهان منتشر نکرد ولی در سرمقاله اش با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات اخیر آمریکا یک افتضاح سیاسی بوده، نوشت: « دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه علی‌رغم اختلاف‌های خاص خود - بویژه در سیاست داخلی- در بسیاری از حوزه‌های سیاست خارجی اختلاف مبنایی و قابل‌توجهی ندارند ... خصومت و دشمنی با جمهوری اسلامی تنها مسئله‌ای است که آنها بر سر آن هیچ اختلافی ندارند.»

نویسنده سرمقاله کیهان موقعیت کنونی اوباما پس از شکست دموکرات ها در انتخابات را اینطور توصیف کرده: «قماربازی است که همه چیز خود را باخته و نمایندگانش را با جیب خالی راهی میز خواهد کرد. آن کسی که جیبش خالی است، با خیال راحت لاف‌های بزرگ‌تری می‌زند!»

نویسنده بر همین اساس پیش بینی کرده «احتمالا فرستاده کاخ سفید، تیم ایران را به امضای سریع توافق هسته‌ای توصیه خواهد کرد. با القای این گزاره که اگر توافق امضا نشود، به زودی کنگره با چماق تهدید و تحریم وارد میدان خواهد شد و با اشاره به نقل قول وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا مبنی بر اینکه مذاکره مانند قارچ است که در تاریکی بهتر رشد می‌کند، نوشته است: «آخرین باری که غربی‌ها برای خوراندن این قارچ سمی به جمهوری اسلامی ایران و تسلیم آن در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا تلاش کردند بیش از یک دهه پیش بود. و به یقین قارچ 2014 حاوی سم رقیق شده 2003 خواهد بود! زیرا، آن زمان در حالی مذاکرات در جریان بود که ایران تعداد بسیار اندکی سانتریفیوژ داشت و اکنون دارای حدود 20 هزار دستگاه است. آمریکایی‌ها باید بدانند که در خوشبینانه‌ترین حالت، قارچ هسته‌ای هر یک دهه یک بار محصول می‌دهد؛ با این تفاوت که در مذاکرات احتمالی 2024 بدون شک ایران با پشتوانه دهها هزار سانتریفیوژ پیشرفته‌تر از سانتریفیوژهای کنونی پای میز مذاکره خواهد رفت!»

تحلیل محتوای این دیدگاه ها نشان می دهد تندروهای ایرانی بیش از هر زمان، نگران پیروزی جمهوری خواهان آمریکایی شده اند. علیرغم اینکه آنها ناخشنود نیستند پیامدهای منفی شکست اوباما، دورنمای توافق هسته ایران و 1+5 را دشوار و نامطمئن تر سازد ولی به وضوح می ترسند که این شکست انتخاباتی، اوباما را برای توافق هسته ای و کسب یک برگ برنده در انتخابات آینده ریاست جمهوری برای دموکرات ها مصمم تر کند و همچنین نگران این هستند که این رویداد، انگیزه دولت روحانی را برای سرعت بخشیدن به توافق و کسب یک برگ برنده برای انتخابات آینده مجلس ایران بیشتر کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر