۱۳۹۳ آبان ۹, جمعه

۲۴۰ فعال مدنی با انتشار بیانیه ای به طرح «آمران به معروف» و حملات اسیدپاشی اعتراض کردند




بیش از ۲۴۰ تن از فعالان مدنی ایران با انتشار بیانیه‌ای به حملات اخیر اسیدپاشی در اصفهان و تلاش برخی نمایندگان مجلس برای تصویب طرح آمران به معروف اعتراض کردند و این اقدامات را نشانه‌ای از افزایش خشونت علیه زنان و ایجاد حاشیه امن برای خشونت‌گران دانستند.

به گزارش هرانا به نقل از رادیو فردا؛ این بیانیه به امضای فعالانی مانند شیرین عبادی، مهناز پراکند، کاظم علمداری، حسن یوسفی اشکوری، آسیه امینی، پرستو فروهر، فریبا داودی مهاجر، مهری جعفری، پروین اردلان و کوهیار گودرزی رسیده است و بیان می‌کند که اسیدپاشان خیابانی و برخی از نمایندگان مجلس با طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، به دنبال عادی‌سازی خشونت علیه زنان در ایران هستند.

امضاکنندگان این بیانیه حکومت ایران را متهم می‌کنند که «فضای زندگی عمومی و شهری بر زنان را تنگ‌تر و ناامن‌تر» کرده‌اند و در این فضا افرادی به گفته آنان «داعشی مسلک در لباس مذهب، به بهانه کنترل حجاب زنان، به زنان و دختران در ایران حمله کرده و به صورت آن‌ها اسید می‌پاشند».

متن کامل این بیانیه در پی می‌آید

اسیدپاشان خیابانی و مجلس نشینانی که طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را تصویب کرده به دنبال عادی سازی خشونت علیه زنان در ایرانند. سال هاست که دختران و زنان در ایران به شکلهای مختلف قربانی رفتار مردسالارانه و نظام یافته‌ای هستند که آمران آن، این بار اسیدپاشی را برای سرکوب، ارعاب، خانه نشین کردن، کنترل بدن و زندگی زنان به کار بسته‌اند. ما از زخمهای تاریخی حرف نمی‌زنیم ما از رنجی که امروز می‌بریم فریاد برآورده‌ایم! متاسفانه با حمایتهای آشکار و پنهان حاکمیت سیاسی در ایران، فضای زندگی عمومی و شهری بر زنان تنگ‌تر و ناامن‌تر شده است.

افرادی با داعشی مسلکی در لباس مذهب، به بهانه کنترل حجاب زنان، به زنان و دختران در ایران حمله کرده و به صورت آن‌ها اسید می‌پاشند تا شهر را از حضور زنان خالی کرده و آن‌ها را از بودن در عرصه‌های عمومی به وحشت اندازند. و بد‌تر از همه اینکه، مسئولان قضایی و امنیتی در پاسخ به اعتراض مردم و به ویژه فعالان زن، به بازداشت و تهدید و ارعاب منتقدان و معترضان می‌پردازند تا اعتراض عمومی را خاموش کنند. همزمان با این اتفاق، مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، درصدد اعمال فشار هر چه بیشتر بر زنان، تثبیت و قانونی کردن این ناهنجاری و دادن مجوز قانونی به بنیادگرایانی است که قدرتشان را با زورگویی، قلدری و تجاوز به حقوق زنان به رخ می‌کشند.

با وجود بازتاب گسترده اخبار این عمل متوحشانه دررسانه‌ها، تاکنون نه تنها برخورد قاطع و حتی ابراز انزجار و تبری جستن از بنیادگرایان از سوی مقامهای سیاسی کشور دیده نشده که تلاش‌ها در جهت تقلیل گرایی و ساده سازی جرم از یک اقدام سازمان یافته به حرکتی فردی؛ و بازداشت معترضان به جای مسببان بوده است. سکوت سیاستمداران مصالحه گر و معامله جو در برابر طرحی به نام حجاب و عفاف که چندسال گذشته حضور زنان در جامعه را به بهانه کنترل بدن آن‌ها هدف گرفته بود، باعث شده تا امروز بخش بنیادگرای قدرت سیاسی درصدد قانونی کردن دیدگاه خود و خدایی بر سرنوشت مردم به ویژه زنان باشد.

این نوع زن ستیزی در قدرت، بی‌شباهت با آنچه طالبان در پاکستان و افغانستان و داعش در عراق و سوریه انجام داده و می‌دهند، نیست. ما امضا کنندگان این بیانیه، گروهی از فعالان حقوق زنان و فعالان اجتماعی و مدنی نسبت از ادامه این روند نگرانیم و قانون گذاران، دستگاه قضایی، امنیتی و اجرایی را مسئول و حافظ جان و امنیت زنان و مسئول و پاسخگوی آسیب‌های وارد شده بر زنان می‌دانیم. اعلام می‌کنیم: – به جای ارعاب مردم و تهدید و بازداشت معترضان، به خواسته منطقی آن‌ها که حفظ امنیت زنان در عرصه‌های عمومی است گوش فرا دهید. – به تهیه و تصویب طرحهای ضد حقوق زنان در مجلس پایان دهید.

سکوت سوال برانگیز دولت و بی‌تفاوتی نسبت به حقوق تضییع شده زنان قربانی اسیدپاشی خاتمه یابد. -قوه قضائیه به جای برخورد با زنان مسوولیت پی گیری و برخورد با آمران اسید پاشی را به عهده بگیرد. -نیروی انتظامی که به جای تامین امنیت شهروندان، خیابان‌ها را با تهدید و هراس ناامن کرده است، در خدمت حفظ امنیت زنان باشد. ما بر این باوریم که آگاهی و مشارکت شهروندان در حفظ حقوق شهروندی و کرامتشان نیازمند تضمین اجرایی و حضور عملی آنهاست. ضمن حمایت از اعتراض گسترده زنان و مردان در اصفهان، تهران، مشهد و سایر شهر‌ها نسبت به این خشونت گسترده و سازمان یافته می‌کوشیم تا هرجا که هستیم اعتراض خود را نشان دهیم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر