۱۳۹۳ آبان ۲, جمعه

ریحانه جباری اعدام شد




خبرگزاری تسنیم: ریحانه جباری،‌ سحرگاه امروز در زندان رجایی‌شهر اعدام شد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، 7 سال پیش بود که ریحانه جباری در سن 19 سالگی مردی را به قتل رساند که بعدها انگیزه قتل وی را دفاع از ناموس خود عنوان کرد؛ دختری که پس از 7 سال رسیدگی به پرونده این قتل نتوانست ادعای خود را در دادگاه به اثبات برساند و در فرودین ماه امسال به قصاص محکوم شد.

پرونده ریحانه جباری را شاید بتوان یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های سال‌های اخیر قوه قضائیه دانست؛ آنجا که وکلای وی برای دفاع از او، سعی کردند با سیاسی جلوه دادن این پرونده، آن را از مسیر معمول خارج کنند. جنجالی که از یک سو باعث شد تا مقتول آماج انواع تهمت‌ها قرار گیرد و از سوی دیگر کار را به شبکه‌ها و رسانه‌های آنسوی آبی کشاند. تهمت‌هایی که هیچگاه به اثبات نرسید و تنها ثمره آن مکدر شدن خانواده مقتول و سخت‌تر شدن مسیر درخواست عفو از خانواده مرحوم سربندی شد.

در این پرونده ریحانه جباری متهم شده است که آقای سربندی را در هنگام نماز و در حالی که وی در سجده قرار داشته با ضربه چاقویی که از پشت بر کتف سمت راست وی وارد کرده بود باعث شد تا مقتول بر اثر شدت این جراحت که بریدگی ناف اصلی ریه بود، جان خود را از دست بدهد. البته وکلای ریحانه جباری با ادعای دفاع از ناموس سعی در تبرئه موکل خود داشتند و وکیل سابق او مصطفایی، مدعی شده بود که «ریحانه هنگام خروج از محل قتل با توجه به قفل بودن در، با اضطراب و مشکل خارج شده و درب، مملو از اثر ضربات چاقو است» این در حالی است که شواهد موجود نشان از اثر تنها یک ضربه چاقو بر در داشت و ریحانه در اظهاراتش منکر قفل بودن درب واحد مسکونی شده بود و صراحتاً عنوان کرده بود که درب واحد قفل نبوده و ضربه چاقو به درب، بر اثر هول شدن وی پس از ضربه به مقتول رخ داده است. همچنین علی رغم ادعای دفاع از ناموس و با توجه به آنکه محل وقوع قتل، آپارتمانی پنج طبقه و مسکونی بود، کوچک‌ترین صدا یا فریاد ریحانه می‌توانست همسایه‌ها را متوجه موضوع کند و این در حالی است که در تحقیقات از همسایگان مجاور، آن‌ها تنها صدای برخورد صندلی به دیوار پس از وارد آمدن ضربه چاقو به کتف مقتول را شنیده‌اند.

البته قاضی تردست در خصوص برخی اظهار نظرهای عنوان شده که از رابطه کاری میان قاتل و مقتول سخن گفته شده، این موارد را به شدت رد و عنوان می‌کند: خانم جباری حداقل سه بار در دادگاه گفت من به مقتول سرویس می‌دادم تا او هم به من خدمات بدهد. اصلاً رابطه کاری مطرح نبود.

در پایان این پرونده که با تامل و تعمق و در یک دادرسی عادلانه با رعایت تشریفات کامل آیین دادرسی کیفری، توسط پنج قاضی رسیدگی شد و از ناحیه چند مرجع عالی قضایی اعم از دیوانعالی کشور ومراجع نظارتی تأیید شده است به انتهای خود رسید و اسناد موجود در پرونده، اظهارات ریحانه و دیگر شواهد، هیچ تردیدی در وقوع قتل عمد توسط ریحانه جباری باقی نگذاشت.

با وجود کش‌وقوس‌های فراوان و تلاش‌های بسیاری که از سوی واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی و حتی تعدادی از مسئولان برای جلب رضایت خانواده مرحوم سربندی انجام شد، اما اولیای‌دم سربندی در نهایت حاضر به گذشت نشدند و ریحانه جباری سحرگاه امروز در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر