۱۳۹۳ آبان ۵, دوشنبه

نظر صادق لاریجانی درباره اسیدپاشی



رییس قوه قضاییه می‌گوید که امر به معروف ربط به اسیدپاشی ندارد. وی تاکید دارد که فقها درباره جرح در امر به معروف اختلاف نظر دارند اما اشکالی در ضرب نمی‌بینند.
صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی طی سخنانی در «همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر»، گفت که اسیدپاشی‌ها ربطی به این قانون مذهبی ندارد و با اشاره به اختلاف نظر فقها درباره اینکه آیا ضرب و جرح در امر به معروف و نهی از منکر جایز است یا خیر، اظهار کرد: «درباره جرح،‌ اختلاف نظر وجود دارد ولی برخی از فقها اشکالی در ضرب نمی‌بینند».

لاریجانی در این باره گفت: «متاسفانه یک‌سری کشورهای غربی سعی کردند این موضوع را به امر به معروف ونهی از منکر ربط دهند و واقعا این جفا و ظلم عجیبی است و متاسفانه از آن بدتر این است که برخی از رسانه‌های داخلی نیز این کار را انجام دادند».

وی امر به معروف و نهی از منکر را «فریضه الهی» خواند و اظهار کرد:‌ «این فریضه الهی ربطی به کار جنایت‌کارانه و عمل شنیع و غیر انسانی ندارد. ما چرا باید فضا را آلوده کنیم؟ مخصوصا الان که یک طرح در رابطه با همین موضوع در مجلس مطرح است. در این فضا چرا باید این کار انجام شود».

صادق لاریجانی زیر سوال بردن مسایل دینی را جنایت خواند و گفت:‌ «رفتار غربی‌ها طبیعی است که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سمپاشی کنند و موضوع اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر وصل کنند که البته از نظر من این خود یک جنایت است که مسائل دینی را زیر سوال ببریم».

رییس قوه قضاییه سپس با حمله به رسانه‌های داخلی که موضوع را پوشش دادند، اظهار کرد: «برای برخی از رسانه‌های داخلی متاسفم که این کار را انجام می‌دهند و این ظلم به نظام و متدینین به نظام است که دو مساله‌ بیگانه را به هم ربط دهند».

وی همچنین گفت که «امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید به زبان لین، آرام و دوستانه انجام شود» و برای انجام آن نباید «مرتکب یک منکر دیگر» شد، «به طوری که بپریم وسط خیابان و اگر خانمی حجابش بد است شروع کنیم به داد و بیداد کردن».

لاریجانی با اشاره به اختلاف نظر فقها درباره اینکه آیا ضرب و جرح در امر به معروف و نهی از منکر جایز است یا خیر گفت: «درباره جرح،‌ اختلاف نظر وجود دارد ولی برخی از فقها اشکالی در ضرب نمی‌بینند، اما عرض من این است که در مقام تقنین اشکال ندارد که قانون مضیق‌تر باشد و حتی ضرب را هم اجازه ندهیم».

از زمان رسانه‌ای شدن موضوع اسیدپاشی‌ها، مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی سعی کردند تا آن‌را بی‌ربط به بحث اقدامات گروه‌های تندروی‌ مذهبی در بحث امر به معروف نشان دهند.

محمدرضا محسنی ثانی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که این موضوع «بیش از حد مورد اغراق رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب قرار گرفته است». وی اظهار کرد: «این موضوع ربطی به مساله امربه معروف ونهی از منکر در کشور ندارد و در پشت پرده این جریان انگیزه‌های شخصی نهفته است».

از سوی دیگر غلام‌حسین اسماعیلی رییس دادگستری استان تهران در این‌باره گفت: «حاشیه‌ای برای این موضوع توسط برخی از جریانات معاند با نظام و گروه‌هایی که با اقدامات دلسوزان و متدینی که در مسیر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش می‌کنند، ایجاد شد».
وی با بیان اینکه این انتساب اسیدپاشی به امر به معروف را یک اقدام زننده دانست و اظهار کرد: «ظلم و زشتی این انتساب، از نفس عمل بیشتر است». اسماعیلی نیز رسانه‌ها را به واسطه آن‌چه «دامن زدن» به یک «اقدام غیراخلاقی» خواند، مقصر دانست.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر